De man achter Eén pot nat is Dimitri Bostyn. Voor hij zijn eigen zaak startte, had hij al meer dan 15 jaar ervaring in de evenementensector. Als sociaal dier en bezige bij voelde hij zich hier in zijn element, maar tegelijk wrong er ook iets: op vlak van duurzaamheid en ecologie was er nog veel te leren.
Een moment van bezinning
Toen het werk in de evenementensector tijdens het coronajaar grotendeels wegviel, gebruikte hij de vrijgekomen tijd om na te denken over zijn eigen professionele verhaal.
"Ik volgde loopbaanbegeleiding en vrij snel werd duidelijk dat ik een maatschappelijk en sociaal doel nodig heb om mijn kracht en motivatie uit te halen."
— Dimitri Bostyn
Een nieuwe focus op duurzaamheid
Met deze nieuwe focus kwam Dimitri begin 2021 bij een bedrijf terecht waar duurzaamheid en ecologie aan de basis lagen. Hij voelde er zich meteen thuis:
"Duurzaamheid is niet zozeer een verhaal dat je brengt, het is een levenswijze. Als je je hiervoor moet verantwoorden of compromissen moet sluiten, dan is dat uiteindelijk niet houdbaar."
Dimitri kon zijn ervaring met de evenementenwereld inzetten. Ook zijn opleiding als bachelor in de elektromechanica kwam van pas en hielp hem bij de technische aspecten van de installaties. Maar het belangrijkste was toch dat er plaats was voor zijn liefde voor de natuur en dat hij mee kon bouwen aan een ecologisch verhaal.
De sprong naar zelfstandigheid
Tegelijk borrelde er iets… Dimitri dacht in het bedrijf mee over nieuwe concepten en kon ideeën uitwerken, maar hij voelde ook dat hij klaar was om een stap verder te gaan. In 2023 besloot hij de sprong te wagen en startte hij zijn eigen zaak.
De naam: Eén pot nat
"Ik heb in mijn professionele carrière van alles gedaan en ik heb die afwisseling ook nodig. Ik zocht een naam die me als zelfstandige de ruimte zou geven voor die variatie. Een naam die prikkelt, blijft hangen en die naast professionaliteit het plezier voor mijn job uitstraalt. De persoon die mijn logo ontwierp, heeft dat ook helemaal begrepen."
Aanvankelijk wilde hij heel breed gaan, maar al snel legde hij zijn focus op het verkopen en verhuren van mobiele watertaps. Naast de figuurlijke betekenis, werd het dus ook letterlijk "Eén pot nat".
Mobiele watertaps: een duurzaam alternatief
Op evenementen kwam je al eens een mobiele watertap tegen, maar dit kon zeker nog breder.
"Bij veel bedrijfs- en sportevenementen wordt er nog ontzettend veel plastic gebruikt. Naast het afval en de milieu-impact van al die flesjes, is het ook gewoon een pak eenvoudiger om met een watertap te werken."
Voordelen van mobiele watertaps:
- Geen inkopen of leveringen van flessen nodig
- Geen overschot of verspilling
- Geen koelcellen vereist
- Gefilterd en gekoeld water
- Optie voor bruisend water
- Gebruik van kwalitatief Belgisch kraanwater
"We vergeten weleens dat ons kraanwater al erg kwalitatief is. Onze watertaps filteren dit water dan nog eens, koelen het en maken er indien gewenst ook bruisend water van."
Meer dan alleen watertaps
Ook voor de opbouw en ondersteuning van evenementen kan je bij Eén pot nat terecht. Dimitri probeert hierbij eveneens zo duurzaam mogelijk te werk te gaan.
"Jammer genoeg past er geen watertap op mijn fiets", lacht hij, "maar ik gebruik mijn bestelwagen wel enkel als het niet anders kan, om materiaal te vervoeren bijvoorbeeld. Ik plan mijn verplaatsingen zo efficiënt mogelijk en heb ook bijna altijd een fiets mee. Op die manier kan ik me rond of op een evenement gemakkelijk en milieuvriendelijk verplaatsen. De meeste klanten in het Gentse zien me regelmatig met de fiets passeren."
Klein blijven, groot denken
Eén pot nat wil zijn ecologische boodschap het liefst op grote schaal verspreid zien, maar heeft niet de ambitie om echt groot te worden:
"Als kleine speler kan ik snel schakelen en maak ik echt tijd voor mijn klanten. Het is belangrijk dat ik weet wie ze zijn en waar ze voor staan, maar ook dat zij dat van mij weten. Ik ga voor een persoonlijke aanpak en dat werkt."
Klanten kennen Dimitri en spreken hem soms zelfs aan over producten en diensten die hij niet geleverd heeft. "Ik kan hen daar weleens bij helpen, want het is toch echt één pot nat", lacht Dimitri.
"Soms gebeurt het dat de visie van de klant en mijn bedrijf niet overeenkomen, ook dat durf ik aan te kaarten. Want uiteindelijk blijft duurzaamheid de belangrijkste peiler."


